sticky post

lagu yang dimainkan di blog ini adalah lagu favourite writer tika writer dalam kegembiraan dan juga kesedihan. sesiapa yang tak senang mendengarnya, sila slow/ mute kan speaker anda. terima kasih.

scroll down for new post :)

20110503

DAUN SELEDRI BUKAN HANYA UNTUK MASAK.

daun seledri..tahu tak? ke tak tahu? kalau tak tahu rupa daun seledri tuh, sila scroll lagi kebawah ye. kenapa HB cakap daun seledri tu bukan hanya dalam masakan. sebab kan. sebabkan daun seledri tuh boley bantu kita dalam mengurangkan kulit berminyak. haa~~percaya tak? kalau tak percaya, sila arahkan cursor anda ke tanda 'X' belah atas paling kanan di skrin pc or laptop anda T_T

kalau percaya,silalah baca lagi. ada cara cara kalau nak gunakan daun seledri ni, bukan beli or petik teros tempek kat muka tuh. bukan bukan. salah tuh. sabar ye. nanti HB terangkan macam mana cara nak gunakan daun seledri tuh.

tapikan sebelum tu kan, meh HB bebel sikit fasal faktor yang menyebabkan kulit tu berminyak. meh meh. antara faktor faktornya kan :

  • pemakanan yang tidak seimbang. pemakanan yang lebih pada kategori lemak boleh menyebabkan minyak semakin aktif mengalir dan keluar dari wajah anda tanpa segan silu. so, banyak banyak kan lah makan sayur sayuran serta buah buahan ye. kalau boleh,elakkan makan makanan yang mengandungi minyak berlebihan.
  • hormon. hormon yang sangat aktif atau tidak seimbang pun menyebabkan kulit anda berminyak. lain orang lain hormonnya. ada yang aktif dan ada juga yang ak aktif.
  • pemilihan kosmetik. pemilihan produk yang anda gunakan di wajah anda haruslah dititik beratkan dari segi kesesuaian di kulit anda. kulit semua orang tak sama. ada yang sensetif dan ada juga yang tidak. pemilihan produk yang tidak tepat juga boleh menyebabkan kadar minyak di wajah anda semakin meningkat.
  • selain tu, faktor yang susah untuk dielakkan adalah faktor keturunan. jika bapa or ibu kita mempunyai masalah kulit, kemungkinan akan diwarisi anaknya. dah nama pun anak kan, tak banyak, sikit pun mestilah ada yang terikut kan.

okay, da faham faktor faktor tu? kalau tak faham sila baca sampai lebam. hee~~

let's we proceed to cara cara mengatasi kulit berminyak menggunakan daun seledri tu. tapi before tuh, meh HB tunjukkan daun seledri tu. takut takut de orang terambil daun kari ke. hehe.





haaa..ni lah rupa daun seledri tuh. apa? tak tahu jugak? pergi tanya mak sekarang, kalau mak tak ada, call mak sekarang. kalau susah sangat pergi pasar, tanya penjual kedai sayur tuh. alang alang beli sekali untuk buat tips ni :)

cenggini caranya,

1stly, pergi beli. tak mahal. tak sampai pun seringgit. lepas tu, basuh bersih bersih.

then, dah bersih, potong halus halus. lepas tu, rendam daun seledri tu dalam air yabg dah mendidih. rendam dalam 15 hingga 20 minit.

lepas tu bolehlah biarkan rendaman yang panas tu menjadi suam selama 20 minit juga.

bila dah jadi suam, sapukan air tadi di wajah anda dengan rata. biarkan agar air daun seledri tadi meresap dan kering dengan sempurna di wajah anda.

setelah meresap, bolehlah bilas muka anda sehingga bersih.

da abes.

senangkan? hee. bolehlah cuba. kalau macam nak hasil yang baik kan, rajin rajinkanlah diri buat selalu...

siapa tak nak kulit selicin ni



SELAMAT MENCUBA!





*psst..ini sekadar tips untuk dikongsi. bukan dipaksa. insyaALLAH. bahan semulajadi hasilnya akan lebih baik dari bahan yang telah dicampur campur dari bahan kimia.



terima kasih kerana sudi membaca :)



1 comment:

  1. ooooooooo~~~ o.O
    jum pegi beli daun seledri! >,<

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...