sticky post

lagu yang dimainkan di blog ini adalah lagu favourite writer tika writer dalam kegembiraan dan juga kesedihan. sesiapa yang tak senang mendengarnya, sila slow/ mute kan speaker anda. terima kasih.

scroll down for new post :)

20110304

TOLONG JANGAN MINTAK DIUMPAT

assalamualaikum..




tolong jgn mintak diumpat. maksudnya tolong jangan buat hal. maksudnya lagi tolong memberi kerjasama bila mintak diajar. memang susah mengajar. dan memang letih mengajar benda yang sama. tapi mencurahkan ilmu yang tak henti henti, boleh dapat pahala yang tidak henti henti juga. that is very true. itu yang dijanjikan oleh ALLAH S.W.T.




so di sini. tolonglah faham perasaan seorang pelajar yang pandai tetapi kurang bijak di sini. tolong jangan samakan semua orang tu mempunyai otak cerdik pandai. semua orang pandai. tak ada seorang pon kat atas muka bumi ni tak pandai. cuma yang membezakannya adalah pandai ke tak guna kepandaian tu dan juga yang membezakannya adalah tahap kelembapan seseorang itu. sebab saya sedar tahap kelembapan saya berbeza dengan orang lain.




dengan itu wujudlah perkataan 'bertanya'. bila dah wujud perkataan bertanya. dah tentu tentu wujud perkataan 'menjawab'. dengan itu juga bila orang bertanya silalah menjawab dengan penuh ikhlas dan penuh sopan supaya diri tak diumpat. manusia kalau dah mula sakit hati automatically mahu bercerita. walaupun sedikit. lumrah manusia.





saya mengaku tak boleh tegur depan depan sebab saya sedar adab saya sebagai manusia dan sebagai pelajar. dan saya juga berjanji kalau suatu hari telah ditakdirkan kehidupan menjadi seorang tenaga pengajar, saya akan mengajar sampai student tuh faham gila gila. sebab kalau kita ajar faham, mungkin akan didoakan kebaikan dan of course jauh dari umpatan. so please....tolong jawab elok elok bila seseorang bertanya sesuatu bende yang tak faham.


TQ


sincerely,
HB

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...